Trening jakościowy, a metoda pełnego napięcia mięśni

Metoda treningowa pełnego napięcia mięśni przy maksymalnym skurczu polega na utrzymaniu maksymalnego napięcia podczas serii w szczytowej fazie ruchu koncentrycznego. W wielu ćwiczeniach, najczęściej w tych na wolnych ciężarach, szczytowy punkt koncentrycznej fazy ruchu wiąże się z utratą napięcia mięśniowego. Dzieje się tak dlatego, że szczytowa faza ta znajduje się w martwym punkcie i siła grawitacji nie oddziałuje na mięśnie, a głównie opiera się na stawach, które w połączeniu tworzą linię prostopadłą względem podłoża.

Cała grawitacja i ciężar przykładowej sztangielki naciskają na stawy lub ciężar, a dopiero w szczytowym momencie zaczynają oddziaływać z przeciwnego kierunku. To zjawisko, w którym mięsień w szczytowej fazie ruchu traci napięcie, jest niepożądane, szczególnie jeśli pracujemy nad doszlifowaniem szczegółów i uzyskaniem prążkowania mięśni. Należy wtedy zadbać o to, aby w momencie maksymalnego skurczu, mięsień był ciągle poddany napięciu i obciążeniu.

Przykład?

Dobrze obrazuje to uginanie przedramion ze sztangą prostą stojąc (biceps). Trzymając tułów w pozycji pionowej, uginając sztangę i dochodząc do szczytowej fazy ruchu, ciężar osiąga inne położenie, tym samym oddziałując z innej strony, przez co na chwilę tracimy napięcie. Jednak pochylając się delikatnie do przodu, wysuwając przy tym łokcie oraz ramiona w przód i w tej pozycji wykonując uginanie przedramion, w szczytowej fazie ruchu koncentrycznego ciężar nie osiągnie martwego punktu, co zapewni stałe napięcie podczas pełnego skurczu mięśni.

Masa vs redukcja

Posiłek przedtreningowy – podstawowe zasady