Pułap tlenowy – co to jest i dlaczego jest tak ważny?

Pułap tlenowy to zdolność do pochłaniania tlenu przez organizm i uważany jest za profesjonalny miernik wydolności fizycznej. Określa się go mianem VO2max i podaje w procentach. VO2max (100%) przypada na wiek 18-20 lat, a potem stopniowo się obniża, by w wieku 70 lat osiągnąć pułap około 50%. Wartość tę można jednak znacząco poprawić poprzez ćwiczenia fizyczne, podejmowane nawet dopiero w starszym wieku.

A jak w takim razie zwiększyć swoje VO2max? Tutaj najlepiej sprawdzą się treningi wydolnościowe pozwalające na zwiększenie wydolności serca, podniesienie progu tlenowego oraz powiększenie pojemności płuc – trzech elementów, których wypadkową jest dobra kondycja. Podczas treningu kondycyjnego, intensywność i tempo ćwiczeń utrzymuje serce na podniesionych obrotach – około 130 – 140 uderzeń na minutę. Konkretne wartości zależą jednak w dużym stopniu od wieku, płci oraz stopnia wytrenowania.

Im lepsza kondycja, tym podczas wysiłku serce jest spokojniejsze. U bardzo wytrzymałej osoby podczas jednego uderzenia pompuje ono tyle samo krwi, co podczas trzech uderzeń serca u osoby niećwiczącej.

Kortyzol – co musisz o nim wiedzieć?

Zobacz, jak zrobić szybki posiłek przedtreningowy